Dolf de Vries heeft een digitale menukaart bedacht waarmee gasten zelf hun bestelling kunnen plaatsen via een QR-code op tafel. Volgens De Vries zorgt dit voor ‘minder irritatie en een stijgende omzet’. Hij bedacht het systeem uit onvrede omdat hij zelf lang moest wachten op een terras. ‘Dit kan bijdragen aan het oplossen van het personeelstekort in de horeca.’
Dolf de Vries van WWENC: ‘Door gasten via een QR-code met hun smartphone te laten bestellen kunnen Nederlandse horecaondernemers twee problemen in één klap te lijf gaan: frustratie over lang wachten en een gebrek aan personeel.’ Afrekenen doen gasten met het personeel zodat de fooi niet in gevaar komt. De kosten bedragen 4 procent van de omzet die via het online bestellen binnenkomt.
Hij bedacht het systeem toen hij zelf op een zonovergoten terras heel lang moest wachten voordat hij iets kon bestellen. Daarna werkte hij het idee in een jaar tijd uit. Vanuit eenzelfde soort irritatie over kauwgom op straat bedacht hij jaren geleden ook het Gumbusters-systeem, waarmee de kauwgomresten met behulp van stoom en chemicaliën verwijderd worden.