Hoeveel scans heeft mijn QR code?

Meten van het aantal scans
Informatie over hoe vaak je QR code is gescand is waardevol en kan je bedrijf helpen beslissingen maken. Denk bijvoorbeeld aan een restaurant waarin de eigenaar kan zien welk tafeltje het populairst is, doordat er kan worden gemeten welke QR code op elk tafeltje het vaakst gescand is. De eigenaar kan meer van dit soort plekken creëren in het restaurant om zo het hele restaurant aantrekkelijker te maken. Dit soort voorbeelden laat zien wat het belang is van het meten van QR codes. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de scans op jouw QR code kan bijhouden bij zowel statische- en dynamische QR codes.

Klik hier om te weten wat statische en dynamische QR codes zijn

Dynamische QR code

Het aantal scans bijhouden na het aanmaken van een dynamische QR code is heel erg simpel.

Als je een dynamische QR code aanmaakt dan doe je dat via je account. Hierdoor zijn alle scans daarop al bijgehouden en kan je door het inloggen op dat account makkelijk het aantal scans zien.

Bij gratisqrcode.nl is er een staafdiagram te zien, waar je zelf de kan kiezen tussen welke data je het aantal scans wilt zien. Zie verder het voorbeeld om te zien hoe makkelijk de scans zijn bij te houden bij een dynamische QR code:

Voorbeeld van een staafdiagram over het aantal scans van een dynamische QR code op gratisqrcode.nl.

Statische QR code

Bij statische QR codes is het wat lastiger om het exacte aantal scans te achterhalen. Dit komt doordat de scans niet verlopen via een ’tussenpagina’ (lees hier hoe dat werkt) en dus ook nergens worden opgeslagen. Je kan het aantal scans van een statische QR codes alleen maar achterhalen als de pagina waar de QR code naartoe leidt van jou is. Dit kan m.b.v. een UTM code (Urching Tracking Module).

Met een UTM code kan je het aantal scans van een QR code achterhalen.

In Google Analytics kan je zien waar je website bezoekers vandaan komen. Google zet bezoekers die via een QR code komen niet in een aparte categorie, omdat Google niet kan weten of iemand via een QR code op een website komt. Een UTM code (Urchin Tracking Module) is in feite een stukje tekst die je achteraan de URL van de pagina plakt, waardoor Google wel weet waar de bezoeker van de website vandaan kwam.

Als je de link die in de QR code staat aanpast door er iets achteraan te plakken, dan zullen de QR code scanners een aparte bron van bezoekers zijn. Door de toevoeging van deze UTM code weet je dus welk deel van je bezoekers via een QR code is gearriveerd. Je kan hierbij zelfs nog onderscheid maken tussen verschillende QR codes, door voor elke QR code de URL net iets aan te passen.

In ’traffic sources’ van Google Analytics kan je zien waar websitebezoekers vandaan komen. 

Hoe maak je een UTM code?

Via tools zoals Campaign URL Builder kan de oorspronkelijke URL worden aangepast door een UTM code toe te voegen. Dit gaat als volgt:

  1. In deze tool kan je eerst de URL invoeren waar de QR code naartoe moet leiden.
  2. Daarna kan je de UTM code een naam geven, en moet je opschrijven dat het websiteverkeer van deze aangepaste URL van een QR code komt.
  3. Er moet dan worden neergezet via welk medium de URL met UTM code wordt verspreid. In dit geval is dat via een QR code.

Als je al deze informatie hebt ingevuld dan krijg je een gepersonaliseerde URL. Deze nieuwe link met UTM code kan je vervolgens gebruiken in je QR code. Je kan dan in Google Analytics zien hoeveel mensen via deze specifieke URL je website binnenkomen. Zo kan je dus ook zien hoeveel effect je QR code heeft.

Dit is de tool Campaign URL Builder. Als je alle verplichte info hebt ingevuld (alles met een sterretje), krijg je een URL zoals het voorbeeld onderaan.

Reageren op dit artikel

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wat is een QR code en waar gebruik ik hem voor?

Een QR code is een stukje code visueel gemaakt waardoor je met een scanner (zoals een telefoon) deze kan scannen en de informatie die achter deze code is opgeslagen wordt dan vrij gegeven. Voorbeeld: Je wilt de wij in jouw winkel meer aandacht geven, door het verhaal hierachter vrij te geven. Dat kan door dit uit te typen en met een bordje bij de wij te plaatsen, dit kan anders. Door bijvoorbeeld dit verhaal hier op deze website te plaatsen en de code wordt gegenereerd, de code kan je plaatsen bij de wijn. Men scant deze code en leest dit verder op de telefoon.

QR code maken met logo

wil je een QR code maken met een eigen logo, via deze website maak je je eigen QR code gratis aan, ook met eigen kleuren en met of zonder logo. Via deze website maak je je eigen QR code welke je kunt gebruiken voor drukwerk en reclame.

Waarom een QR code aanmaken?

Een QR code kan dus voor heel veel doeleinden gebruikt worden. Het grote voordeel is dat er een heel klein oppervlak nodig is, terwijl er een grootte hoeveelheid informatie gegeven kan worden. Bovendien is het niet nodig om iets steeds opnieuw te printen of af te drukken wanneer er iets veranderd. Dit kan digitaal aangepast worden en de volgende persoon welke de QR code scant krijgt de nieuwste informatie op zijn of haar telefoon. Dit is natuurlijk een stuk milieuvriendelijker dan steeds opnieuw de nieuwste informatie te moeten printen.

Ook wanneer men een QR code gebruikt bij bijvoorbeeld een advertentie in krant, boek, tijdschrift of zelfs op posters is er minder oppervlakte nodig, wat de advertentie dan ook goedkoper zal maken.

Wanneer een QR code gebruikt wordt in een boek dan kan dit ervoor zorgen dat er meer informatie bij zit, terwijl het aantal pagina’s minder is. Ook weer goed voor het milieu, maar betreft het bijvoorbeeld een schoolboek dan is het ook nog eens een stuk vriendelijker voor de scholieren die voor ieder lesuur een ander boek mee moeten nemen.

Menu