Hoeveel scans heeft mijn QR code?

Meten van het aantal scans

Het is erg handig om te weten hoe vaak een QR code is gescand. Het is erg waardevolle informatie die je bedrijf kan helpen beslissingen te maken, of patronen te herkennen. Denk bijvoorbeeld aan een restaurant waarin de eigenaar kan zien welk tafeltje het populairst is, doordat er kan worden gemeten welke QR code op elk tafeltje het vaakst gescand is. Door te kijken wat deze tafel zo populair maakt, kan de eigenaar meer van dit soort plekken creëren in het restaurant om zo het hele restaurant aantrekkelijker te maken. Dit soort voorbeelden laat zien wat het belang is van het meten van QR codes. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de scans op jouw QR code kan bijhouden en hoe de methode om dit te doen verschilt voor een statische en dynamische QR code.

Klik hier om te weten wat statische en dynamische QR codes zijn

Dynamische QR code

Het aantal scans bijhouden na het aanmaken van een dynamische QR code is heel erg simpel.

Als je een dynamische QR code aanmaakt dan doe je dat via je account. Hierdoor zijn alle scans daarop al bijgehouden en kan je door het inloggen op dat account makkelijk het aantal scans zien.

Bij gratisqrcode.nl is er een staafdiagram te zien, waar je zelf de kan kiezen tussen welke data je het aantal scans wilt zien. Zie verder voorbeeld om te zien hoe makkelijk de scans zijn bij te houden bij een dynamische QR code:

Dit is een voorbeeld van een staafdiagram van het aantal scans van een QR code. Deze is te zien op gratisqrcode.nl door nadat je bent ingelogd op het beheer van de QR codes, op het icoontje van een grafiek bij een QR code te klikken.

Statische QR code

Bij statische QR codes is het wat lastiger om het exacte aantal scans te achterhalen. Dit komt doordat de scans niet verlopen via een ‘tussenpagina’ (lees hier hoe dat werkt) en dus ook nergens worden opgeslagen. Je kan het aantal scans van een statische QR codes dan ook alleen maar achterhalen als de pagina waar de QR code naartoe leidt van jou is. Als je de site waar de QR code naartoe leidt van jou is, kan je het aantal scans bijhouden met een UTM code (Urching Tracking Module).

Een UTM code is in feite een stukje URL die je achter de URL van de pagina plakt, waardoor Google weet waar de bezoeker van de website vandaan kwam. In Google Analytics kan je namelijk zien waar je website bezoekers vandaan komen. Maar, een QR code is eigenlijk maar een link in de vorm van een scanbare afbeelding. Google Analytics zal mensen die op jouw site komen vanaf een QR code dan ook niet als aparte categorie weergeven, maar als deel van de mensen die de link handmatig hebben ingetypt.

Doordat websitebezoekers die de link handmatig hebben ingetypt en mensen die een QR code scannen in één categorie worden geplaatst, is het niet duidelijk hoeveel mensen jouw QR code hebben gescand. Maar als je de link voor de QR code aanpast door er iets achteraan te plakken, dan zullen de QR code scanners wel een aparte bron van bezoekers zijn. Door de toevoeging van deze UTM code (een stukje URL eraan plakken) weet je dus welk deel van je bezoekers via een QR code is gearriveerd. Je kan hierbij zelfs nog onderscheid maken tussen verschillende QR codes, door voor elke QR code de URL net iets aan te passen.

In bovenstaande afbeelding staat ‘traffic sources’ van Google Analytics waarin je kan zien waar je websitebezoekers vandaan komen. In dit voorbeeld komen de meeste mensen via organic wat betekent dat ze op een onbetaald zoekresultaat hebben geklikt van een zoekmachine.

Hoe maak je een UTM code?

De makkelijkste manier om een aangepaste URL voor je QR code te maken is via een tool zoals Campaign URL builder. Via dit soort tools wordt de oorspronkelijke URL aangepast door een UTM code toe te voegen. In deze tool kan je eerst de oorspronkelijke website URL invullen. (Als je de URL met UTM code gebruikt voor in een QR code, dan is de website URL waar de QR code naartoe moet leiden.) Daarna kan je de UTM code een naam geven, en moet je opschrijven vanaf welke bron het websiteverkeer van deze aangepaste URL komt. In dit geval is de bron van het websiteverkeer een QR code. Als laatste vereiste, moet worden neergezet via welk medium de URL met UTM code wordt verspreid. In dit geval is dat via een QR code.

Als je al deze informatie hebt ingevuld dan krijg je een gepersonaliseerde URL. Je kunt zien dat de URL een stuk langer is dan eerst, want aan het uiteinde  zit de UTM code. Deze nieuwe link met UTM code kan je vervolgens gebruiken in je QR code. Je kan dan in Google Analytics zien hoeveel mensen via deze specifieke URL je website binnenkomen. Zo kan je dus ook zien hoeveel effect je QR code heeft.

Bovenstaande afbeelding laat de tool Campaign URL Builder zien. Hiermee kan je aan je URL een UTM code toevoegen, om zo het aantal QR code scans bij te houden. Als je alle verplichte info hebt ingevuld (alles met een sterretje), krijg je een URL zoals het voorbeeld onderaan.

Reageren op dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wat is een QR code en waar gebruik ik hem voor?

Een QR code is een stukje code visueel gemaakt waardoor je met een scanner (zoals een telefoon) deze kan scannen en de informatie die achter deze code is opgeslagen wordt dan vrij gegeven. Voorbeeld: Je wilt de wij in jouw winkel meer aandacht geven, door het verhaal hierachter vrij te geven. Dat kan door dit uit te typen en met een bordje bij de wij te plaatsen, dit kan anders. Door bijvoorbeeld dit verhaal hier op deze website te plaatsen en de code wordt gegenereerd, de code kan je plaatsen bij de wijn. Men scant deze code en leest dit verder op de telefoon.

QR code maken met logo

wil je een QR code maken met een eigen logo, via deze website maak je je eigen QR code gratis aan, ook met eigen kleuren en met of zonder logo. Via deze website maak je je eigen QR code welke je kunt gebruiken voor drukwerk en reclame.

Waarom een QR code aanmaken?

Een QR code kan dus voor heel veel doeleinden gebruikt worden. Het grote voordeel is dat er een heel klein oppervlak nodig is, terwijl er een grootte hoeveelheid informatie gegeven kan worden. Bovendien is het niet nodig om iets steeds opnieuw te printen of af te drukken wanneer er iets veranderd. Dit kan digitaal aangepast worden en de volgende persoon welke de QR code scant krijgt de nieuwste informatie op zijn of haar telefoon. Dit is natuurlijk een stuk milieuvriendelijker dan steeds opnieuw de nieuwste informatie te moeten printen.

Ook wanneer men een QR code gebruikt bij bijvoorbeeld een advertentie in krant, boek, tijdschrift of zelfs op posters is er minder oppervlakte nodig, wat de advertentie dan ook goedkoper zal maken.

Wanneer een QR code gebruikt wordt in een boek dan kan dit ervoor zorgen dat er meer informatie bij zit, terwijl het aantal pagina’s minder is. Ook weer goed voor het milieu, maar betreft het bijvoorbeeld een schoolboek dan is het ook nog eens een stuk vriendelijker voor de scholieren die voor ieder lesuur een ander boek mee moeten nemen.

Menu