Het verschil tussen een dynamische en statische QR Code

Statische of dynamische QR code?

Er is vrijwel niemand meer die niet van het bestaan van QR codes heeft gehoord. Toch is het voor veel mensen onduidelijk wat statische- en dynamische QR codes precies zijn. Hierdoor gaat het kiezen tussen statische- en dynamische QR codes vaak mis, wat zonde is omdat het kiezen van de juiste QR code cruciaal is voor een succesvolle QR code campagne. In dit artikel leggen we uit wat dynamische en statische QR codes zijn, wat de voor- en nadelen zijn en welke het handigst is in jouw situatie.

Statische QR code

Statische QR codes hebben veel toepassingen. Ze kunnen leiden tot een website, ze kunnen contactgegevens tonen, een menukaart laten zien etc. etc. Statische QR codes kan je hier bij ons aanmaken.

Bij een statische QR code wordt alle informatie die je invult bij het genereren in de QR code weggeschreven.

Alle informatie staat dus in de bekende ‘blokjes’ die je kan zien. Je telefoon kan deze ‘blokjes’ herkennen en interpreteren. 

Het voordeel:

  • Statische QR codes blijven voor altijd werken, immers staat alle informatie in de QR code zelf;
  • Er staat geen informatie bij een externe partij.

Het nadeel

  • Je kan niet meten hoe vaak ze gescand zijn, tenzij je dit bij je eigen website wel kan meten; (bijvoorbeeld met een UTM code)
  • Informatie in de QR code kan je nooit meer aanpassen, want alle info staat voor altijd in de blokjes in het QR code plaatje zelf;
  • Speciale acties die niet worden herkend door je telefoon  -zoals het direct tonen van een video- zijn niet mogelijk.
NOS statische QR code

Voorbeeld van een statische QR Code

Dynamische QR code

Een dynamische QR code heeft die nadelen niet, dit komt doordat de QR code via een omweg naar de eindbestemming (landingspagina) gaat. 

Dynamische QR codes werken dus als volgt:

  1. Na de scan wordt je eerst doorgestuurd naar een gepersonaliseerde pagina van de website waar je de QR code hebt aangemaakt.
  2. Vervolgens stuurt die je weer door naar de landingspagina, wat in dit geval ah.nl is.

Met deze opzet staat in de QR code zelf alleen de opdracht om door te linken naar de pagina die de scan opslaat. Deze pagina is uniek voor elke QR code, en heeft als taak om je van deze ’tussenpagina’ waar je nu zit, gelijk door te sturen naar de landingspagina. Doordat de landingspagina niet in de QR code zelf staat verwerkt kan je dit nog na het aanmaken eenvoudig aanpassen.

Voordelen dynamische QR codes

  • Het aantal mensen dat de QR code heeft gescand wordt automatisch gemeten door de -voor iedere QR code- unieke ’tussenpagina’;
  • De landingspagina kan altijd worden aangepast;
  • De dynamische QR code is voor vrijwel alles te gebruiken.

Nadelen:

Voorbeeld QR Code betaald

Voorbeeld van een dynamische QR Code

Hoe maak je de keuze tussen statisch of dynamisch?

Twijfelt u nog steeds welke soort QR code u het best kan gebruiken? Loop dan van beide soorten de voor- en nadelen af bij enkele voorbeelden.

Statisch:

  • Wanneer het niet handig is om bij een 3e partij gegevens te bewaren, bijvoorbeeld als je met je QR code gevoelige gegevens deelt;
  • Snel en eenvoudig, geen account nodig
  • Wanneer je het aantal scans op je QR Code niet belangrijk vindt om te weten.

Dynamisch:

  • Wanneer je QR codes gebruikt en de URL veranderd moet worden, bijvoorbeeld als er (regelmatig) een nieuwe website is waar de QR code naartoe moet linken;
  • Wanneer je mensen naar verschillende landingspagina’s wilt sturen bijvoorbeeld als je bedrijf diensten of producten aanbiedt die verschillen per dag/maand/jaar etc.
  • Voor als je je QR code linkt aan een website en het aantal scans bij wilt houden.

Samengevat:

Bij de statische QR code zit alle ingevoerde informatie in de QR code zelf. Bij de dynamische QR code is dat niet zo. Hierdoor kan de landingspagina van de QR code naar eigen wens worden aangepast, en kan het aantal scans eenvoudig worden gemeten.

Voor een statische QR code heb je alleen geen account nodig, en ook is de QR code een fractie sneller doordat je in een keer wordt doorgestuurd. Uit wat hierboven beschreven is blijkt dat beide soorten QR codes voor- en nadelen hebben. Uiteindelijk hangt het per situatie af hoe de voor- en nadelen van statische- en dynamische QR codes precies tegen elkaar opwegen.

Eventueel kan je hier een statische QR code aanmaken. Je kan hier een dynamische QR code aanmaken. Of, je kan hier lezen hoe je QR codes aanmaakt.

FAQ

Reageren op dit artikel

6 reacties. Reactie plaatsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wat is een QR code en waar gebruik ik hem voor?

Een QR code is een stukje code visueel gemaakt waardoor je met een scanner (zoals een telefoon) deze kan scannen en de informatie die achter deze code is opgeslagen wordt dan vrij gegeven. Voorbeeld: Je wilt de wij in jouw winkel meer aandacht geven, door het verhaal hierachter vrij te geven. Dat kan door dit uit te typen en met een bordje bij de wij te plaatsen, dit kan anders. Door bijvoorbeeld dit verhaal hier op deze website te plaatsen en de code wordt gegenereerd, de code kan je plaatsen bij de wijn. Men scant deze code en leest dit verder op de telefoon.

QR code maken met logo

wil je een QR code maken met een eigen logo, via deze website maak je je eigen QR code gratis aan, ook met eigen kleuren en met of zonder logo. Via deze website maak je je eigen QR code welke je kunt gebruiken voor drukwerk en reclame.

Waarom een QR code aanmaken?

Een QR code kan dus voor heel veel doeleinden gebruikt worden. Het grote voordeel is dat er een heel klein oppervlak nodig is, terwijl er een grootte hoeveelheid informatie gegeven kan worden. Bovendien is het niet nodig om iets steeds opnieuw te printen of af te drukken wanneer er iets veranderd. Dit kan digitaal aangepast worden en de volgende persoon welke de QR code scant krijgt de nieuwste informatie op zijn of haar telefoon. Dit is natuurlijk een stuk milieuvriendelijker dan steeds opnieuw de nieuwste informatie te moeten printen.

Ook wanneer men een QR code gebruikt bij bijvoorbeeld een advertentie in krant, boek, tijdschrift of zelfs op posters is er minder oppervlakte nodig, wat de advertentie dan ook goedkoper zal maken.

Wanneer een QR code gebruikt wordt in een boek dan kan dit ervoor zorgen dat er meer informatie bij zit, terwijl het aantal pagina’s minder is. Ook weer goed voor het milieu, maar betreft het bijvoorbeeld een schoolboek dan is het ook nog eens een stuk vriendelijker voor de scholieren die voor ieder lesuur een ander boek mee moeten nemen.

Menu