Meten van het aantal scans
Informatie over hoe vaak je QR code is gescand is waardevol en kan je bedrijf helpen beslissingen maken. Denk bijvoorbeeld aan een restaurant waarin de eigenaar kan zien welk tafeltje het populairst is, doordat er kan worden gemeten welke QR code op elk tafeltje het vaakst gescand is. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de scans op jouw QR code kan bijhouden bij zowel statische- en dynamische QR codes.

Klik hier om te weten wat statische en dynamische QR codes zijn

In het kort

  • Bij dynamische QR codes kan je het aantal scans makkelijk bijhouden in je account;
  • Bij statische QR codes kan je alleen je scans meten als de website waar de QR code naartoe gaat van jou is;
  • Als dit zo is, kan je het aantal scans meten met een UTM code, wat eigenlijk een speciale link is die Google herkent.

Dynamische QR code

Het aantal scans bijhouden na het aanmaken van een dynamische QR code is heel erg simpel.

Als je een dynamische QR code aanmaakt dan doe je dat via je account. Hierdoor zijn alle scans daarop al bijgehouden en kan je door het inloggen op dat account makkelijk het aantal scans zien.

Bij gratisqrcode.nl is er een staafdiagram te zien, waar je zelf de kan kiezen tussen welke data je het aantal scans wilt zien. Zie verder het voorbeeld om te zien hoe makkelijk de scans zijn bij te houden bij een dynamische QR code:

Voorbeeld van een staafdiagram over het aantal scans van een dynamische QR code op gratisqrcode.nl.

Statische QR code

Bij statische QR codes is het wat lastiger om het exacte aantal scans te achterhalen. Dit komt doordat de scans niet verlopen via een ’tussenpagina’ (lees hier hoe dat werkt) en dus ook nergens worden opgeslagen. Je kan het aantal scans van een statische QR codes alleen maar achterhalen als de pagina waar de QR code naartoe leidt van jou is. Dit kan m.b.v. een UTM code (Urching Tracking Module).

Met een UTM code kan je het aantal scans van een QR code achterhalen.

In Google Analytics kan je zien waar je website bezoekers vandaan komen. Google zet bezoekers die via een QR code komen niet in een aparte categorie, omdat Google niet kan weten of iemand via een QR code op een website komt. Een UTM code is in feite een stukje tekst die je achteraan de URL van de pagina plakt, waardoor Google wel weet waar de bezoeker van de website vandaan kwam.

Als je de link die in de QR code staat aanpast door er iets achteraan te plakken, dan zullen de QR code scanners een aparte bron van bezoekers zijn. Door de toevoeging van deze UTM code weet je dus welk deel van je bezoekers via een QR code is gearriveerd. Je kan hierbij zelfs nog onderscheid maken tussen verschillende QR codes, door voor elke QR code de URL net iets aan te passen.

In ’traffic sources’ van Google Analytics kan je zien waar websitebezoekers vandaan komen. 

Hoe maak je een UTM code?

Via tools zoals Campaign URL Builder kan de oorspronkelijke URL worden aangepast door een UTM code toe te voegen. Dit gaat als volgt:

  1. In deze tool kan je eerst de URL invoeren waar de QR code naartoe moet leiden.
  2. Daarna kan je de UTM code een naam geven, en moet je opschrijven dat het websiteverkeer van deze aangepaste URL van een QR code komt.
  3. Er moet dan worden neergezet via welk medium de URL met UTM code wordt verspreid. In dit geval is dat via een QR code.

Als je al deze informatie hebt ingevuld dan krijg je een gepersonaliseerde URL. Deze nieuwe link met UTM code kan je vervolgens gebruiken in je QR code. Je kan dan in Google Analytics zien hoeveel mensen via deze specifieke URL je website binnenkomen. Zo kan je dus ook zien hoeveel effect je QR code heeft.

Dit is de tool Campaign URL Builder. Als je alle verplichte info hebt ingevuld (alles met een sterretje), krijg je een URL zoals het voorbeeld onderaan.

FAQ

Bij een dynamische QR code is dat eenvoudig te zien nadat je hebt ingelogd op je account. Je kunt op je account naast de QR code op een grafiekje klikken waar je het aantal scans per dag kan zien. Bij een statische QR code is het iets lastiger, en kan je het aantal scans alleen bij houden als de QR code doorlinkt naar een website die van jezelf is. Dan kan je het aantal scans bijhouden met een UTM code. Je kunt hier meer lezen over wat een UTM code is, hoe je hem aanmaakt, en hoe je het aantal scans bijhoudt.

Iedereen die beschikt over een smartphone of tablet met camera kan QR codes makkelijk scannen door de camera- app te openen en de camera te richten op de QR code. Een uitzondering is dat sommige Android smartphones met een wat ouder besturingssysteem (Android 8.0 of lager) helaas geen QR codes kunnen scannen. Als het scannen nog steeds niet lukt kan je hier kijken voor oorzaken en oplossingen over een QR code die niet te scannen is.

Bij een dynamische QR code wordt het aantal scans automatisch opgeslagen in je eigen account. Bij elke QR code kan je aan de rechterkant een grafiek icoontje en het tot. aantal scans zien. Als je op het grafiek icoontje zelf klikt dan verschijnt een grafiek waarin het aantal scans per dag te zien is. Lees hier meer over hoe je het aantal scans kan bijhouden bij zowel dynamische als statische QR codes.