Meten van het aantal scans
Informatie over hoe vaak je QR code is gescand is waardevol en kan je bedrijf helpen beslissingen maken. Denk bijvoorbeeld aan een restaurant waarin de eigenaar kan zien welk tafeltje het populairst is, doordat er kan worden gemeten welke QR code op elk tafeltje het vaakst gescand is. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de scans op jouw QR code kan bijhouden bij zowel statische- en dynamische QR codes.

Klik hier om te weten wat statische en dynamische QR codes zijn

In het kort

  • Bij dynamische QR codes kan je het aantal scans makkelijk bijhouden in je account;
  • Bij statische QR codes kan je alleen je scans meten als de website waar de QR code naartoe gaat van jou is;
  • Als dit zo is, kan je het aantal scans meten met een UTM code, wat eigenlijk een speciale link is die Google herkent.

Dynamische QR code

Het aantal scans bijhouden na het aanmaken van een dynamische QR code is heel erg simpel.

Als je een dynamische QR code aanmaakt dan doe je dat via je account. Hierdoor zijn alle scans daarop al bijgehouden en kan je door het inloggen op dat account makkelijk het aantal scans zien.

Bij gratisqrcode.nl is er een staafdiagram te zien, waar je zelf de kan kiezen tussen welke data je het aantal scans wilt zien. Zie verder het voorbeeld om te zien hoe makkelijk de scans zijn bij te houden bij een dynamische QR code:

Voorbeeld van een staafdiagram over het aantal scans van een dynamische QR code op gratisqrcode.nl.

Statische QR code

Bij statische QR codes is het wat lastiger om het exacte aantal scans te achterhalen. Dit komt doordat de scans niet verlopen via een ’tussenpagina’ (lees hier hoe dat werkt) en dus ook nergens worden opgeslagen. Je kan het aantal scans van een statische QR codes alleen maar achterhalen als de pagina waar de QR code naartoe leidt van jou is. Dit kan m.b.v. een UTM code (Urching Tracking Module).

Met een UTM code kan je het aantal scans van een QR code achterhalen.

In Google Analytics kan je zien waar je website bezoekers vandaan komen. Google zet bezoekers die via een QR code komen niet in een aparte categorie, omdat Google niet kan weten of iemand via een QR code op een website komt. Een UTM code is in feite een stukje tekst die je achteraan de URL van de pagina plakt, waardoor Google wel weet waar de bezoeker van de website vandaan kwam.

Als je de link die in de QR code staat aanpast door er iets achteraan te plakken, dan zullen de QR code scanners een aparte bron van bezoekers zijn. Door de toevoeging van deze UTM code weet je dus welk deel van je bezoekers via een QR code is gearriveerd. Je kan hierbij zelfs nog onderscheid maken tussen verschillende QR codes, door voor elke QR code de URL net iets aan te passen.

In ’traffic sources’ van Google Analytics kan je zien waar websitebezoekers vandaan komen. 

Hoe maak je een UTM code?

Via tools zoals Campaign URL Builder kan de oorspronkelijke URL worden aangepast door een UTM code toe te voegen. Dit gaat als volgt:

  1. In deze tool kan je eerst de URL invoeren waar de QR code naartoe moet leiden.
  2. Daarna kan je de UTM code een naam geven, en moet je opschrijven dat het websiteverkeer van deze aangepaste URL van een QR code komt.
  3. Er moet dan worden neergezet via welk medium de URL met UTM code wordt verspreid. In dit geval is dat via een QR code.

Als je al deze informatie hebt ingevuld dan krijg je een gepersonaliseerde URL. Deze nieuwe link met UTM code kan je vervolgens gebruiken in je QR code. Je kan dan in Google Analytics zien hoeveel mensen via deze specifieke URL je website binnenkomen. Zo kan je dus ook zien hoeveel effect je QR code heeft.

Dit is de tool Campaign URL Builder. Als je alle verplichte info hebt ingevuld (alles met een sterretje), krijg je een URL zoals het voorbeeld onderaan.

Er zijn twee typen QR codes: statische en dynamische QR codes. Een dynamische QR code werkt anders dan een statische en heeft daardoor als voordelen dat het aantal scans makkelijk is bij te houden en dat de QR code na het aanmaken nog aangepast kan worden. Lees hier hoe dynamische QR codes exact werken, en wat het verschil is tussen statische- en dynamische QR codes.

Dynamische QRcodes werken in 2 stappen:

  1. Ze linken eerst door naar een unieke pagina. In dit geval onze eigen website: gratisqrcode.nl met nog een aantal gegevens achter de link. 
  2. De pagina stuurt de scanner direct door naar de URL (link) die degene die de QR code heeft aangemaakt erin heeft gezet.

Waarom werkt dit zo?

Omdat de link niet in de blokjes van de QR code zelf staat, kan achteraf nog worden gewijzigd waar de QR code naartoe moet leiden. Immers doet de pagina dit, en via de pagina is ook het aantal scans makkelijk bij te houden. Meer weten over hoe het werkt en wat de voordelen zijn?

Het aantal scans bij de dynamische QR Code is op basis van een fair use policy. Of te wel bij ‘normaal gebruik’ zal je deze QR Code niet elke 5 seconden scannen….

Dus dat komt er op neer dat je zonder problemen 10.000 scans per dag kan laten maken. Kom je daarboven dan nemen we contact op. Je begrijpt hopelijk, je kan niet alles verwachten van eenmalig 8,99!

Voor de duidelijkheid 99.99% van onze klanten heeft minder dan 200 scans per dag!

Nee, ook een dynamische QR code is gratis aan te maken. Uniek in de markt. Wel komt er bij het scannen kort het logo van Gratisqrcode.nl in beeld, wat kan worden verwijderd door een eenmalige betaling (8,99).  Dit is geen abonnement, dus je zit nergens aan vast. Het aanmaken en gebruiken van de standaard statische en dynamische QR codes zal altijd gratis blijven.

Voordelen dynamische–  t.o.v. statische QR code:

  • Je kunt het aantal scans makkelijk bijhouden, dit is in een oogopslag te zien in je eigen account
  • Je kan de gegevens nog aanpassen na het aanmaken

Nadelen dynamische QR code t.o.v. statische QR code:

  • Je hebt een account nodig, en gegevens over de QR code moeten worden opgeslagen door de site waar die is gegenereerd zodat hij blijft werken; anderen kunnen dus controle hebben over je QR code
  • Bij een dynamische QR code duurt het een fractie van een seconde langer om de internetpagina te laden
  • Bij de gratis variant van de dynamische QR code komt er kort een logo in beeld

Nee, bij Gratisqrcode.nl werken alle QR codes voor altijd; zowel de gratis als de betaalde variant verlopen dus nooit. Andere QR generatoren forceren je om een abonnement te nemen, en schakelen je QR code uit als je dit niet doet. GratisQRcode doet niet aan deze praktijken, maar biedt QR codes aan die zijn te personaliseren, die onbeperkt te creëren zijn, en altijd zullen blijven werken! QR codes kun je bij ons hier aanmaken.

Dit is heel makkelijk en werkt zo:

  1. Log in op het account waarmee je de QR code hebt aangemaakt
  2. Zoek naar de QR code die je wilt aanpassen
  3. Onder het balkje ‘Link/website’ kan je de URL waar de QR code naartoe leidt aanpassen
  4. Als je de link hebt aangepast kan je op het knopje ‘opslaan’ klikken

Bij een dynamische QR code wordt het aantal scans automatisch opgeslagen in je eigen account. Bij elke QR code kan je aan de rechterkant een grafiek icoontje en het tot. aantal scans zien. Als je op het grafiek icoontje zelf klikt dan verschijnt een grafiek waarin het aantal scans per dag te zien is. Lees hier meer over hoe je het aantal scans kan bijhouden bij zowel dynamische als statische QR codes.

Dit is nodig zodat je de QR code na het aanmaken nog kan aanpassen, en om het aantal scans te laten zien. In je account kan je namelijk de pagina waar de dynamische QR code naartoe leidt aanpassen, maar hiervoor moeten wij natuurlijk wel weten welke QR code waarbij hoort. Je kunt hier een account aanmaken.

Voor dynamische QR codes bieden we momenteel de types link, video, audio, pdf, tekst en afbeelding aan. Link is het meestgebruikte type, en hiermee kan je mensen doorsturen naar internetpagina’s. Met video, audio, pdf, afbeelding en tekst kan je je bestand of tekst uploaden die wordt getoond als de QR code gescand wordt. Binnenkort zullen er nieuwe opties worden uitgerold.

Nee, als je een betaalde dynamische QR code archiveert dan komt het tegoed weer vrij op je account. Dit betekent dat als je een betaalde QR code hebt (dus een waarvan het gratisqr logo niet meer zichtbaar is) en je deze archiveert, je het recht op die betaalde QR code nog steeds houdt. Door een betaalde QR code te archiveren kan je dit tegoed gebruiken om bij een andere QR code het logo weg te halen. Dynamische QR codes kun je hier bij ons aanmaken.

Nee, dit is onmogelijk. Hiervoor zal er een nieuwe QR code moeten worden aangemaakt. De werking van statische en dynamische QR codes is zo verschillend dat het onmogelijk is om ze om te zetten. Je kan wel eenvoudig een nieuwe statische of dynamische QR code hier aanmaken.

Ja dit kan!  Als je de opmaak wilt veranderen kan je inloggen op je account en dan naar de QR code gaan die je wilt wijzigen. Je klikt op wijzig stijl, en als je alles hebt aangepast kan je weer op afronden en opslaan klikken.

De statische QR code heeft alle informatie die bij het maken van de QR code erin is gezet in de QR code zelf zitten. Datgene wat er bij het aanmaken is in verwerkt (bijvoorbeeld een link of een stuk tekst) staat dus in de QR code zelf, namelijk in het patroon van de ‘blokjes’. Dit houdt in dat de QR code na het aanmaken niet meer aangepast kan worden, maar wel dat geen enkele andere partij controle heeft over je eigen QR code. Lees hier meer over hoe een statische QR code precies werkt, en wat het verschil is met een dynamische QR code.

Voordelen statische– t.o.v. dynamische QR codes:

  • Je hebt geen account nodig, dus je weet zeker dat er nergens gegevens worden opgeslagen
  • Degene die de QR code scant wordt direct doorgestuurd naar de doelpagina (eindbestemming); het gaat dus vrij snel

Nadelen statische QR code t.o.v. dynamische QR code:

  • Het is niet mogelijk de QR code nog aan te passen nadat hij is aangemaakt
  • Het aantal scans kan niet zo makkelijk worden bijgehouden (klik hier om te zien hoe je het aantal scans bij een statische QR code toch kan bijhouden)

Nee, alle QR codes bij ons verlopen nooit. Bij een statische QR code worden alle gegevens, die je invult in het formulier, weggeschreven in de QR Code zelf. De QR Code wordt eenmalig door ons gegenereerd en wordt niet opgeslagen, dus hij kan niet verlopen. Uniek is dat bij ons dynamische QR codes ook voor altijd blijven werken! Je kunt hier QR codes aanmaken.

Nee, dit is onmogelijk. Hiervoor zal er een nieuwe QR code moeten worden aangemaakt. De werking van statische en dynamische QR codes is zo verschillend dat het onmogelijk is om ze om te zetten. Je kan wel eenvoudig een nieuwe statische of dynamische QR code hier aanmaken.