QR codes in de horeca

Je komt QR codes steeds vaker tegen in de horeca. Dan wordt er bijvoorbeeld een QR code op tafel geplaatst, waarmee klanten het menu kunnen zien, en ze met diezelfde QR code daarna kunnen betalen. Dat de horeca juist nu QR codes omarmt, is niet zo verassend: in de horecasector is er een dringend tekort aan personeel. Een QR code helpt om het personeelstekort te verlichten, en kan zo voor een horecazaak het verschil tussen leven en dood zijn.

In het kort

  • Er is een groot personeelstekort in de horeca, en QR codes bieden mogelijk een oplossing;
  • Met QR codes kunnen mensen het menu bekijken, bestellingen opnemen, en betalen;
  • Belangrijk is wel dat dit zo min mogelijk ten koste gaat van de gastvrijheid, maar hier zijn mogelijkheden voor.

Personeelstekort

Door het personeelstekort moeten sommige zaken (deels) hun deuren sluiten.

Doordat veel horecapersoneel tijdens de coronacrisis een andere baan heeft gevonden, is er een groot tekort aan personeel in de horeca. Het tekort aan personeel heeft grote gevolgen. Zo moeten verschillende horecazaken een aantal dagen per week gedwongen dicht.

Intussen lijkt het personeelstekort niet beter te worden. Momenteel is er namelijk een tekort van zo’n 14.000 mensen, terwijl er weinig vooruitzicht is dat dit beter gaat worden.

De QR code als reddende engel?

Het gebruikmaken van QR codes is vooral sinds corona steeds meer ingeburgerd in Nederland. QR codes kunnen het personeel in de horeca assisteren, en zo de effecten van het personeelstekort verzachten. Verschillende horecazaken werken met het volgende systeem:

  1. Zet een QR code op elk tafeltje in een zaak.
  2. De QR code kan je koppelen aan een pagina waar het menu opstaat, waardoor klanten in één klik het menu kunnen zien.
  3. Klanten kunnen op die pagina ook alles bestellen, wat wordt doorgestuurd naar de kassa en de keuken.
  4. Belangrijk is dat elk tafeltje een unieke QR code krijgt met het tafelnummer. Hierdoor weet de horecazaak wie wat besteld heeft.
  5. Verder kan er gebruik worden gemaakt van 2 QR codes. De eerste is om verbinding te maken met de wifi, en de 2e om de bestelling/betaling mee te doen. Buiten het bereik van de wifi kan er dan geen bestelling meer worden gedaan.
  6. Betalen kan evt. ook via de QR code nadat de bestelling is gedaan, en gaat via Ideal.

Een systeem zoals hierboven beschreven wordt al in verschillende horecazaken gebruikt en is effectief. Doordat er minder bestellingen hoeven te worden opgenomen, er minder betalingen fysiek moeten worden uitgevoerd, en het menu online staat kunnen er banen bespaard worden. Bovenstaande opzet werkt, en het gebruik ervan is veilig.

Klanten kunnen na het scannen van een QR code het menu rustig bekijken, en op dezelfde pagina later betalen.

Gastvrijheid behouden

Vrijwel iedereen hecht veel waarde aan gastvrijheid. Sommigen zijn bang dat het gebruik van de QR code ten koste gaat van de laagdrempeligheid en gastvrijheid van de horeca. Echter hoeft dit niet, en er zijn een aantal dingen te bedenken die de horeca gastvrij houden:

  1. Er kan iemand rondlopen die kan helpen met het scannen van QR codes voor wie dit niet lukt.
  2. Ook kan deze werknemer bestellingen handmatig opnemen voor diegenen die dat prettig vinden.
  3. Ook kan op de pagina met de menukaart/bestellingen een service knop komen, waarmee ze een medewerker naar een tafeltje kunnen vragen.

Deze stappen kunnen eventueel genomen worden om te zorgen dat iedereen zich welkom voelt in de horeca. Dit kost wel personeel, maar netto kunnen QR codes personeel besparen. Uiteindelijk gaat het om de juiste balans tussen gastvrijheid en het besparen van kostbaar personeel.

FAQ

Menu