6 dingen om te vermijden als je begint met je QR code campagne

Je kent het wel. Je wilt QR codes gaan gebruiken voor je bedrijf of organisatie. Je bent nogal overdonderd door alle opties en mogelijkheden. Dus waar te beginnen zodat het gebruik van deze QR codes ook daadwerkelijk ergens op slaat? Wij helpen je graag op weg: deze 6 dingen moet je in elk geval niét doen voor een succesvolle QR code campagne.

In het kort

  • Belangrijk voor een geslaagde QR code campagne is dat je voordat je begint met QR codes aanmaken, je goed nadenkt over je strategie;
  • Zo kan je nadenken over met welk doel je de QR codes gebruikt, welke generator je overweegt, en waar je je QR code plaats;
  • Ook de opmaak, de QR bestemmingspagina en het aantal scans zijn belangrijk om in overweging te nemen.

1. Geen doel voor ogen

Voordat je begint met QR codes aanmaken moet je eerst beginnen met waarom je QR codes wilt gebruiken en voor wie. Zonder doel voor je QR code campagne zullen QR codes weinig tot geen meerwaarde hebben en juist tot verwarring leiden. Wil je donaties ophalen voor je stichting, wil je mensen die een folder lezen doorverwijzen naar een website? Met een duidelijk doel weet je beter hoe je QR codes kan gebruiken en wanneer ze meerwaarde hebben.

Brief van de Rijksoverheid met een QR code ter invulling van een vragenlijst.

Lezers kunnen via de QR code een vragenlijst beantwoorden over de brief, maar minder digitaal vaardige mensen kunnen ook bellen om de vragenlijst te beantwoorden. De QR code bespaart mensen zo tijd en moeite.

2. Geen research doen naar een goede QR generator

Als je een doel voor je QR code hebt, dan weet je ook ongeveer wat je zoekt qua aanbod van QR codes. Een grote fout is namelijk dat mensen naar de eerste de beste QR code generator gaan, zonder te kijken of deze aanbiedt wat ze nodig hebben, en wat de voorwaarden en prijzen zijn.

Het grootste gevaar? Sommige QR code generatoren vragen uit het niets geld, deactiveren je QR codes, of bieden toch niet aan wat je zocht. Wil je dit voorkomen? Lees hier wat de 5 beste QR code generatoren zijn.

Kijk dus zorgvuldig naar wat voor type QR code je nodig hebt, wat voor add-ons je nodig hebt (het bijhouden van scans, het kunnen bewerken van de QR code, opmaak etc.), en waar je deze services betrouwbaar kan afnemen.

Screenshot van een 404 error bij google.

Sommige QR code generatoren deactiveren je QR code ineens als je niet betaalt. Ineens werkt de QR code dan niet meer en krijg je een error.

3. QR codes onhandig afdrukken of plaatsen

Om QR codes succesvol in te zetten, moeten mensen ze natuurlijk wel scannen. Hier kunnen 2 belangrijke dingen in de weg zitten: Je QR code is lastig of niet te scannen, of de QR code is te onopvallend geplaatst waardoor mensen hem niet gebruiken. Laten we beginnen met de eerste.

QR codes zijn lastig te scannen als de kwaliteit van de QR code laag is. Wij raden altijd aan een hoge kwaliteit voor je QR code te kiezen (lees hier meer). Daarnaast kan het zo zijn dat je QR codes waziger worden als je je QR code afdrukt. Om dit te voorkomen zijn vector-gebaseerde bestanden ten zeerste aan te raden (lees hier meer).

Als je de QR codes drukt en buiten neerzet zijn zeer praktische dingen zoals bestendigheid tegen wind en regen ook belangrijk. Je kan QR codes beter ook niet op geronde oppervlakken plaatsen omdat ze zo lastiger te scannen zijn. Plaats het ook niet op te gladde oppervlakken, omdat deze kunnen reflecteren wat het scannen bemoeilijkt. Tenslotte moet de QR code natuurlijk groot genoeg zijn om comfortabel te kunnen scannen.

Zelfs als je de QR code technisch gezien goed kan scannen is het cruciaal om af te wegen waar je hem plaatst. In een folder bijvoorbeeld werkt het QR code het best als hij prominent in beeld staat, en er met tekst naar de QR code verwezen wordt. Valt de QR code niet op? Dan wordt hij ook niet gescand.

Een foto van een doos met veevoeding. Er staat een hele kleine QR code die rood is omcirkeld op de verpakking.

Deze QR code is erg klein en erg onopvallend geplaatst. Weinig mensen zullen hem scannen.

4. Je QR code zonder nadenken koppelen aan de homepage

Er zijn goed denkbare toepassingen van QR codes waarbij je mensen doorstuurt naar de homepage. Maar in veel gevallen wordt dit ook uit onwetendheid of snelheid gedaan, zonder dat echt wordt nagedacht waar de QR code voor gebruikt moet worden.

Immers, een QR code is zo handig omdat hij mensen in één klik doorstuurt naar waar ze moeten zijn. In het geval dat mensen ook daadwerkelijk op de homepage van je website moeten zijn dan is dit dus een prima toepassing van een QR code.

Echter, is het doel van de QR code om mensen naar een aanmeldformulier of contactinformatie te sturen, stuur mensen daar dan ook gelijk naartoe met een QR code. Als klanten zelf op de site moeten zoeken waar ze heen moeten dan werkt dat demotiverend en worden je QR codes ineffectief.

Screenshot van de landingspagina van een QR code. Hierop is het Saint Gobain logo en een Youtube video te zien met de titel 'nieuwbouwwoningen met FUTUROWALL'.

Deze QR code stond in een informatiefolder over een bouwproject. De QR code linkt gelijk door naar een speciale landingspagina waar alle informatie over het bouwproject snel is te vinden.

5. Je QR code niet designen

Velen denken dat een QR code zwart-wit moet zijn, zonder enige poespas. Immers, velen hebben hem zo. Maar dat is precies waarom een zwart-wit QR code niet zal opvallen en weinig gescand zal worden. Design dus je QR code!

Belangrijk is dat het design logisch is, en correspondeert met een evt. huisstijl. Gebruik dus bijvoorbeeld de kleuren van je organisatie, voeg je logo toe, en gebruik QR code patronen die aansluiten bij je huisstijl.

Voeg vervolgens ook nog een frame aan je QR code toe, waarin je kort uitlegt waar de QR code toe leidt. Dat kweekt vertrouwen en begrip bij de mensen die je QR code gebruiken. Zet in het frame bijvoorbeeld ‘bekijk nu’ of ‘luister nu’, afhankelijk van wat er in je QR code staat. Zelfs de tekst ‘scan mij’ bevordert al het aantal scans dat je QR code zal ontvangen. QR codes hebben op deze twee manieren een professionele en aantrekkelijke uitstraling. Succes gegarandeerd!

Een foto van een kaart met een QR code erop die half uit een envelop is.

Deze QR code heeft een sterk design en is mooi geïntigreerd in de lay-out van de rest van de brief.

6. De scans niet bijhouden en analyseren

Voor velen blijft het gebruiken van QR codes bij: je maakt er eentje aan, je zet hem in een brief of flyer, en klaar is kees! Maar de écht succesvolle campagnes verbeteren ze zich continu, en weten steeds meer mensen aan zich te binden door te evalueren m.b.v. scan statistieken.

Door het meten van scans kan je bijhouden welke QR codes goed werken, welke achterlopen, en waar je verbeteringen door kunt voeren. Ook kan je de trends over tijd zien, die relevant zijn buiten puur de QR codes zelf. Degene die het best QR codes gebruikt, is diegene die het QR code gebruik constant verbetert!

QR codes zijn een erg effectief middel in de marketing, maar alleen wanneer zorgvuldig ingezet. Stel van tevoren dus duidelijke doelen op voor QR codes, bekijk goed waar en hoe je ze maakt, en denk na over de locatie en kwaliteit van je QR codes. Deze acties kosten beperkt extra tijd, maar leveren grote winst in effectiviteit. Succes!

Screenshot van gratisqrcode.nl. Er is een grafiek afgebeeld waarop de scans zijn te zien voor 1 maand.

Je kan hier eenvoudig de scans bijhouden en zo het gebruik van je QR codes evalueren en verbeteren.

FAQ

Dit kan eenvoudig met onze QR code generator, en gaat als volgt:

  1. Je kunt kiezen of je een dynamische of statische QR code wilt
  2. Je kan de benodigde gegevens invullen; bv. een URL
  3. Je kan optioneel zelfs nog de QR code personaliseren, bv. met een eigen logo
  4. Gaat dit allemaal iets te snel? Kijk dan hier voor een makkelijke stap voor stap uitleg over hoe je een QR code kan aanmaken.

GratisQRCode de grootste QR code generator van de Benelux. Wij maken gemiddeld meer dan 40.000 QR codes aan per week!

Bij vrijwel alle QR generatoren moet je geld betalen om QR codes aan te maken. Bij sommige QR code generatoren denk je dat het gratis is, maar blijkt dat de QR code ineens wordt stopgezet als je niet betaalt.

GratisQRcode vindt dat oneerlijk, en werkt als volgt:

  • GratisQRcode.nl zal haar standaard QR codes altijd gratis blijven aanbieden
  • Onze QR codes blijven voor altijd werken
  • Onze QR codes hebben geen max. aantal scans
  • Wij bieden klanten heel veel opties aan om QR codes te personaliseren: kleur, kwaliteit, grootte, design, frame etc.
  • We bieden verschillende QR code toepassingen aan (URL, wifi, vCard etc.
  • We blijven onze generator nog verder verbeteren!

Nee, bij Gratisqrcode.nl werken alle QR codes voor altijd! Zowel de statische, als de dynamische, zowel de betaalde, als de gratis versies. Niks verloopt. QR codes kun je bij ons hier aanmaken.