QR code dood, nee toch? Het is Springlevend!

Veel marketeers hebben twijfels over het wel en wee QR code en het nut van het aanmaken van een QR code. De negatieve verhalen, waarin de QR-code zelfs werd doodverklaard, hebben een diepgewortelde scepsis nagelaten. Onterecht, zo blijkt uit projecten waarbij de QR-code een welkome aanvulling is voor informatievoorziening op specifieke locaties, en voor marketing van natuur-, cultuur- en kunstschatten.

Nederland barst van prachtige natuur, cultuur en kunst. Toch blijft veel van die schoonheid nog ongezien of ongehoord bij het publiek. Hoe jammer is dat? Digitalisering van cultureel erfgoed en kunst maakt het mogelijk om die schatten via internet breder toegankelijk te maken voor het publiek, zeker op specifieke locaties. Door gericht relevante informatie op een specifieke locatie aan te bieden beklijft de informatie beter en neemt de beleving en de waardering voor een object aantoonbaar toe. Wie wil dat niet?

Denk eens aan de vele natuurschatten, historische gebouwen, plaatsen met een bijzondere betekenis en kunstwerken die nu nog onnodig anoniem blijven. En wat dacht je van de rijkdommen in musea en archieven. Ze liggen vol met geschriften, foto-, audio-en filmmateriaal. Materiaal dat meestal al gedigitaliseerd is en toegankelijk op internet. Digitale schatkamers die ter plekke direct en overal, één-op-één of bewerkt via een simpele QR-code blootgelegd kunnen worden voor bezoekers met een smartphone.

Of de QR-code nog een lange toekomst heeft, valt moeilijk te voorspellen. De recente opleving duidt er in ieder geval op dat de code nog lang niet is afgeschreven. Zo populair als in China wordt het waarschijnlijk niet.

Er zal, zodra er voldoende kritische massa ontstaat meer ruimte komen voor nieuwere, minder fysiek opvallende technologieën als Augmented Reality/AR), (Virtual Reality) VR, beeldherkenning of NFC (Near Field Communication). Augmented Reality lijkt met het oog op de toekomst de meest kansrijke te zijn omdat het naadloos aansluit bij de ontwikkeling van verbeterde digitale toestellen en de nog toenemende snelheid van netwerkverbindingen.

Reageren op dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wat is een QR code en waar gebruik ik hem voor?

Een QR code is een stukje code visueel gemaakt waardoor je met een scanner (zoals een telefoon) deze kan scannen en de informatie die achter deze code is opgeslagen wordt dan vrij gegeven. Voorbeeld: Je wilt de wij in jouw winkel meer aandacht geven, door het verhaal hierachter vrij te geven. Dat kan door dit uit te typen en met een bordje bij de wij te plaatsen, dit kan anders. Door bijvoorbeeld dit verhaal hier op deze website te plaatsen en de code wordt gegenereerd, de code kan je plaatsen bij de wijn. Men scant deze code en leest dit verder op de telefoon.

QR code maken met logo

wil je een QR code maken met een eigen logo, via deze website maak je je eigen QR code gratis aan, ook met eigen kleuren en met of zonder logo. Via deze website maak je je eigen QR code welke je kunt gebruiken voor drukwerk en reclame.

Waarom een QR code aanmaken?

Een QR code kan dus voor heel veel doeleinden gebruikt worden. Het grote voordeel is dat er een heel klein oppervlak nodig is, terwijl er een grootte hoeveelheid informatie gegeven kan worden. Bovendien is het niet nodig om iets steeds opnieuw te printen of af te drukken wanneer er iets veranderd. Dit kan digitaal aangepast worden en de volgende persoon welke de QR code scant krijgt de nieuwste informatie op zijn of haar telefoon. Dit is natuurlijk een stuk milieuvriendelijker dan steeds opnieuw de nieuwste informatie te moeten printen.

Ook wanneer men een QR code gebruikt bij bijvoorbeeld een advertentie in krant, boek, tijdschrift of zelfs op posters is er minder oppervlakte nodig, wat de advertentie dan ook goedkoper zal maken.

Wanneer een QR code gebruikt wordt in een boek dan kan dit ervoor zorgen dat er meer informatie bij zit, terwijl het aantal pagina’s minder is. Ook weer goed voor het milieu, maar betreft het bijvoorbeeld een schoolboek dan is het ook nog eens een stuk vriendelijker voor de scholieren die voor ieder lesuur een ander boek mee moeten nemen.

Menu