Dit bedrijf wist het aantal laatbetalers in België flink terug te dringen

Ongeveer 20 procent van alle verstuurde facturen in België werd in 2014 te laat betaald. Een behoorlijk aantal. ‘Wij zijn daarom gaan nadenken: hoe kunnen we ervoor zorgen dat meer mensen hun factuur op tijd betalen?’

Een niet-tijdige betaling is lang niet altijd het gevolg van klanten die niet kúnnen betalen. Veel vaker vloeit een te late betaling simpelweg voort uit gemakzucht of vergeetachtigheid, schetst CEO Johannes Vermeire van POM. Dit Antwerps bedrijf regelt voor uiteenlopende Belgische organisaties – van energiebedrijven en verzekeraars tot scholen en sportclubs – de inning en verwerking van facturen.

‘In België maakt een zogenoemde structurele mededeling’ deel uit van de betaling, vertelt Vermeire. ‘Deze structurele mededeling wordt gebuikt om de betaling automatisch te kunnen matchen met de factuur.’ Vergelijkbaar met het betalingskenmerk op de Nederlandse acceptgiro’s. Hier wilde POM vanaf. Maar waarom? En wat is het alternatief? ‘Inmiddels genereren we onze eigen QR-codes, die optimaal beveiligd zijn.’

Betalen met QR-code

Dat de facturen te lang blijven liggen bij een gestructureerde mededeling, is geen onderbuikgevoel. In 2014 werd in België ongeveer 20 procent van alle verstuurde facturen te laat betaald. Een behoorlijk aantal, vond ook Vermeire. Daarom ging hij met zijn team op zoek naar een methode waardoor mensen hun factuur wel op tijd betalen.

De oplossing vonden ze uiteindelijk in het plaatsen van een unieke QR-code op de papieren factuur. ‘Klanten kunnen deze scannen met hun smartphone, waarna de betaalgegevens volledig automatisch worden uitgelezen. De klant krijgt een betaalpagina te zien, waarbij het factuurbedrag snel en eenvoudig mobiel kan worden voldaan.’

Menu